Monday, November 17, 2014

Rania My Big Girl

hari ni buka galery tab
before this memang bergantung dengan tablet amik gambar segala bagai
alhamdulillah papa ada rezeki lebih dapat la hengpong canggih sket
so leh la selpi kat hp

muka senyum je mula-mula ni.. rambut? pendek uolls.. hari mula bersekolah..

hari ni tengok gambar kakak..
gambar ms 1st day sekolah..
ya allah comel sangat
naif sangat
rasanya kakak masa start sekolah tu membaca abc tu da boleh
dia mengingat taw.. sbb kita selalu bertanya..
kakak ni petah tapi pemalu.. kepetahan terserlah bila dgn kami sahaja..
atau mereka yang serumah dengan kami..
macam kazen2 yang opah jaga..serta paksu paklong atok n opah
dengan makcik n pakcik dia kalau biasa tengok n jumpa pon belum tentu dia nak berborak

kakak ni sampai ada 1 tahap aku suh dia diam..
sebab asik la membebel..
hikhik

tengok gambar tu rasa cam nak nangis.
minggu ni dah last sekolah..
sekejap je..
masa mula sekolah tu tak biasa berkawan dgn org luar..
duk dalam kelompok adik beradik sendiri je kan..
menangis bebeh.. hahaha.. memang tak pernah bercerai dengan mama pon kan
kena tinggal ke langsung tak pernah.. mama angkut ke sana ke mari..
harus la nangis..

kakak graduation's day.. nampak?
senyum lebat kan.. rambut dah panjang...

ok... suruh je la berdiri di mana-mana.. dia ok je nak bergambar


lama juga la nak serasi kan dekat sekolah
lama juga cikgu nak ambil hati dia
>untung la kakak oii cikgu ambil hati<
lama juga dia nk puji masakan kat sekolah sedap..haha

sekarang?
alhamdulillah lega...
dah big girl..da build up confident level.. rasanya hampir 60% kot..

dari segi pembelajaran?
thanks to cikgu dia... sabar layan karenah dia.. nangis ke hapa.. hadap je la kan..
membaca? nia masih di peringkat mengeja 2suku kata...
actually kami takda la nak push sangat sebab nia ni lahir awal tahun
kami hantar sekolah sebenarnya nak bagi dia bergaul je...
sebab dia asik duduk dalam kelompok sepupu sepapat serta adik dia..
dia memang payah nak bergaul dengan orang..
kami nak dia lebih bersosial..
tu je dah cukup
eh kalau cite pasal ni memang banyak la kann xcukup entry ni
nanti update entry lain

dari segi pemakanan?
aku da mula bagi dia supplement..
aku bg mealshake.. mealshake ni aku campur dlm susu dia...
mealshake ni nampak sangat membantu
terutama dari segi selera makan dia..
aku letak tak banyak la..1 sudu teh 2 hari sekali kot..
orang cakap protein ni kalau ambil banyak mengenyangkan..
so aku ni nak bg anak selera makan..
so try bagi 1 sudu teh je..menjadik la korang..
alhamdulillah.. sekarang da pandai makan nasi garang.. haha..
actually nasi dagang..tapi dia tersalah sebut jadi nasi garang..
ko mampu nak makan nasi garang?
selain tu?
ok mee goreng da mmg suka..spagheti lagi suka
nasi lemak pon ok..
banyak dah makan dia approve sejak amik mealshake ni..

ni dia mealshake yang aku bg rania makan
cuba korang try


mama amik gambar kakak kat sini..
masa kat bukit tinggi..
nampak matured hihihi


opah cakap nia ni bengkeng.. garang xbertempat...kihkih

ingatan nia?
alhamdulillah..ko rasa?
dia da boleh mengeja
eh aku bangga la.. aku bukan buat apa pon kat rumah
sume dia belajar kat sekolah
cam aku cakap..xnak push anak >eh ke mak malas?<
haha
kalau ada pon.. aku tumpu dia untuk buat homework yg cikgu bagi..
tu je..hujung minggu
sebab aku sian..mesti otak dia penat.. so hari kerja memang aku pon x push dia
sebab aku pon penat juga.. haha
last time cikgu bagi result nia.. ok la..
markah b.i bm above 75% kot
markah maths je rendah dlm 65% ke 68%


aku pikir apa la bentuk tangan dia buat tu..
bila da settle capture..
la buat love rupa nye..
sapa la ajar..kihkih


ko rasa? cikgu pon buat exam mana aku taw..tak bagitaw..
takda ulangkaji pon kat rumah macam mak-mak lain
aku tgk mak-mak lain bila anak exam walau pun baru 5tahun da risau bagai.. study la anak2 itu
aku? eh relax je ahh.. memang tak taw akan ada exam..
so cikgu cakap..ni memang cikgu tak tunjuk cara buat..
cikgu bacakan arahan je..
maths je nia lemah sikit..sebab aku perasan kerja sekolah maths pon cikgu jarang bagi..
haha..dia kalau aku suh buat dia xnak nye..tapi kalau dah memang homework cikgu bagi tekun dia buat
maybe sebab dia rasa tu cikgu nak semak..tanggungjawab dia kena buat..selain rasa takut..
kihih


cubaan meniru gaya org di belakang..
ko rasa? jadi laa..kihkih


eh cikgu tu memang sentiasa berlembut ke?
eh sekarang kakak dah ok kat sekolah takda nye berlembut sangat
kakak cakap juga.. kakak malas la nak g sekolah..cikgu tu asik marah je..
bila tanya balik sebab apa cikgu marah..?
kakak duduk atas meja..
so aku ckp : ha duduk atas meja? memang la cikgu marah..meja kan tempat nak tulis
kerusi kan ada.. napa nak duduk atas meja?  kalau mama..mama rotan je terus..
pastu dia gelak..
aku tak kesah cikgu nak garang ke apa..asal x berbirat udah..
sebab kakak kena biasakan diri dgn school environment
kalau kat tadika cikgu lembut2 ko rasa kat sekolah masa darjah 1 ada cikgu nak layan lembut2 gitew?
kat tadika cikgu just cover 20-25 orang aje.. kat sekolah darjah 1? mau dlm 40orang..
eh sume nak berlembut memang tak laaa kan..

so alhamdulillah kakak..u did a good job..
mama papa proud of u..
kakak da boleh posing2 sekarang
malu-malu still ada.. mata tu melilau tgk kot ada org perati dia posing..
tapi dia dah xkesah..
dia sendiri request mama kakak nak amik gambar dekat sni..
bab kaki silang2 tu dia buat sendiri..
mama just cakap senyumm.. sebab kadang-kadang mata dia melilau tgk orang keliling
tu yg lupa nak senyum..
aku rasa mealshake sangat membantu..alhamdulillah...

maa amik gambar kakak dengan monkey.. 
jenuh aku pikir mana la datang monkey kt pavi ni kakak oiii
rupa nye.. ni ha..
tu gaya kaki ada silang juga..
hahaha



ok..sapa nak try mealshake boleh je roger aku
yang nak sharing psl experience anak mkn mealshake pon boleh

YANTI | 0173868275

No comments:

Followers

Popular Posts