Monday, November 10, 2014

pregnant experience part 2

ok lanjutan pengetahuan naif dan zero aku..
aku langsung tak tahu keperluan omega segala bagai tu..
haishh kalau aku tahu dah lama aku ambil..
biar rabak poket pon takpe..demi anak tercinta

pengetahuan pasal ibu-ibu ni hasil sharing dengan kawan-kawan opis
hasil ikut-ikutan.. new mom.. hahaha..naif
nasib la kawan-kawan yang ada baby tu idak la tahu kenaifan aku neh..

start tu bermula breastfeed baru tahu struggle nye google..
google jadi kawan baik..
cari info itu dan ini..
jumpa la shaklee.. i start my journey with shaklee dengan breastfeeding set.

ok taknak cerita pasal breastfeeding sbb ni cite experience pregnant..

lanjutan mengenali shaklee.. eh termengandung lagi untuk kali ke 2..
ahhh unexpected lagi.. sebab nia baru 2 tahun kot.. nangis-nangis..
why so fast.. ya allah.. rezeki allah bagi lagi nak argue..
yela tak besar lagi ci comel cantek manis tu.. eh dah nak beradik..
tak puas aku manja kan lagi dia dengan sepenuh kasih sayang dah beradik..
ha giteww.. sebab bila beradik ni yang besar kena selalu beralah..
memang dah nampak sekarang ni.. kakak kena selalu beralah dalam keterpaksaan..

takpe la terima rezeki allah.. adik bakal lahir bulan yang sama dengan bulan kelahiran rania..
bukan Oktober.. Tragedi Oktober la..kihkihkih so time tu kakak genap 3tahun..
eh da besar la kan..3tahun.. apa lagi nak tunggu.. kang lama-lama manja sangat pulak..

start mengandung.. mula google set kehamilan/mengandung shaklee.. eh baru tahu fungsi google..kihkih

aku start journey mengandung ke 2 dgn shaklee set aku amik basic je :

bcomplex shaklee sebab bcomplex shaklee tu ada asid folic juga.. senang pulak kan.. xpayah nk telan asing-asing.. so untuk elakkan risiko kecacatan dalam sistem saraf macam spina bifida

"Spina bifida berlaku apabila pelindung yang melitupi saraf tunjang bayi tidak tertutup dengan sempurna. Ini boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal. "

vitamin c shaklee sebab nak tambah sikit tenga dan kekuatan badan.. time raiqal ni aku da mula buat biz parttime jual tudung..ada bukak booth bagai.. so kena la kuat sikit badan.. haha ni sebab aku makan taw..bukan khasiat sebenar.. khasiat dia melampau-lampau lebihnya..aku mkn just becoz nak tambah kekuatan je? kihkih

vitalea shaklee kena amik juga.. sebab dia ni kan multi vitamin.. eh dah la x makan obimint.. obimint tu dia combined all in 1 cap so aku decide kena ambil juga vitalea ni.. sebab khasiat dia menjangkau berbagai jenis makanan..

ostematrix  haaa yang ni memang makan sebab tak mau menderita sakit gigi.. pastu tak mau menderita sakit kaki..kaki krem.. orang panggil apa? simpul biawak ke apa tu.. ntah.. pastu tak mau menderita sembelit.. tak mau menderita sakit badan..

ni je aku makan mula-mula.. time ni budget supplement pon sik ada lagi taw...
cekal je.. biz shaklee pon tak mula lagi..

eh pastu amik juga omega.. 2nd trimester kot
amik 1 botol tu je la pon..bajet... cukup utk 3bulan.. sampai kandungan masuk 6 7bulan..

pas habis omega sbotol tu tak amik dah.. bajet habis..omega mahal..hahaha

terus je dengan set yang ado tu.. tambah ostematrix tetiap bulan..basic je i amik.. and now tahu kan? omega elok amik masa 2nd trimester je.. sebab omega ni boleh mencairkan darah juga.. so kita risau if amik sampai time nak deliver akan jadi bleeding ke hape..

alhamdulillah beza consume shaklee set dan obimint memang dapat aku rasai..
bukan nak cakap bagus ke hapa kan..
tapi elok dan sesuai dengan badan aku ni..

raiqal lahir mudah nye la hai..rezeki allah..
takde jahit lagi.. orang tanye petua..
aku cakap ntahhh aku teran je.. sebab dah tak tahan..

raiqal bebas jaundice.. risau baby lahir oktober kalau kena jaundice cahaya matahari payah nak dapat..sebab musim hujan.. rania menderita jaundice dekat sebulan ko.. beremban air mata aku.. da la anak sulung.. raiqal ni besar sikit lahir dari kakak.. hampir 3kg.. raiqal kecik tapi masya allah tenaga dia..
last week g klinik doctor cakap..kecik nye awak ni... haa time tu dia demam..
tapi nak masuk ubat bontot sume duk berkeras nak pegang dia.. doc tu ckp.. badan awak kecik tenaga awak luar biasa.. hihihi energetic kekdahnya

event aku makan obimint masa pregnant rania.. sekarang aku tetap prepared kan mealshake utk dia pulak.. selain chewable c.. kasi minda dia leh berfungsi serta sel-sel otak berhubung dengan baik.. hihihi
belum terlambat rasanya... selain tu mak bapak kena ransang otak anak-anak juga..hope aku rajin..

budak raiqal ni aku tengah pikir solution camne nak sumbat shaklee sebab dia x minum susu botol selain direct feed.. chew c dia reject sbb masam.. selain memikir solution aku kekal dgn shaklee supaya khasiat nya dapat disalurkan melalui susu...

No comments:

Followers

Popular Posts