Friday, March 04, 2011

Hukum Berkhatan

Info Pertama

asal usul bersunat ni bagi perempuan yang saya tau bermula dari kisah siti sarah yang cemburukan siti hajar lalu dia mengkhitankan kemaluan siti hajar. 
menurut huku pula:
menurut imam Abu Hanifah ,Imam Hasan Al Basri imengatakan berkhitan hukumnya sunat.Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW maksudnya:

"berkhitan itu sunat bagi lelaki dan baik bagi kaum perempuan"
HR. Imam Ahmad

manakala menurut Imam  Syafie,imam Malik dan Al-Uzai dan lain2 berkhatan hukumnya wajib. pendapat ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW bermaksud
"sesiapa yang menganut agama Islam,hendaklah ia berkhitan,sekalipun dari golongan dewasa"

tentang wanita tidak bersunat tidak dapat mengawal nafsu jika tidak bersunat saya kira ada asasnya kerana rakan saya seorang pegawai penguatkuasa sering menemukan pelacur yang kebanyakannya tidak bersunat.begitu juga wanita yang gemar berzina.wallahua'lam


Info Ke-2

Dalil utama berkaitan 'Khatan' adalah

خمس من الفطرة : الختان والإستحداد وتقليم الأظافر ونتف الإبط وقص الشارب

Ertinya : Lima perkaea fitrah : berkhatan, mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak (cukur), memendekkan misai. ) Riwayat Muslim)


Pandangan para ulama dalam memahami hadith di atas terbahagi kepada tiga kumpulan :-

1) Hukumnya sunat bagi lelaki dan wanita . Ia adalah pandangan Imam Malik dalam satu riwayat, Abu Hanfiah dan sebahagian ulama mazhab Syafie.

2) Wajib bagi lelaki dan wanita . Demikian fatwa Mazhab Syafie dan kebanyakan Ulama dan juga pandangan Imam Suhnun anak murid Imam Malik, 

3) Wajib bagi lelaki dan hukumnya sunat bagi wanita. Demikian sebahagian ulama Syafie, dan mazhab Hanbali. 

Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi setelah membawakan dalil-dalil bagi kumpulan yang mewajibkan berkata, hadith-hadith dalam hal wajib khitan bagi wanita adalah lemah . Justeru khitan adalah wajib bagi lelaki sahaja, dan tidak wajib dan tidak juga sunat bagi wanita..Hanyalah harus bagi wanita, dan digalakkan jika boleh membawa kepd manfaat, dan tidak digalakkan jika sebaliknya.

Qaradawi juga berkata, setakat pengetahuannya bahawa wanita2 arab kebanyakkan tidak berkhitan kecuali mesir dan sudan. Adapun negara arab di Teluk dan maghribi..tiada khatan bagai wnaitanya, dan ulamanya juga senyap tiada memberi komen.


source: cari.com.my
______________________________
jenuh gak aku cari info psl menda ni..actually terfikir masa borak-borak ngan opismate..
tapi tadi search kat perkim dia cakap Wanita Mualaf Dewasa tak perlu...so aku kena banyak study lagi cari info..

p/s : kalau korang ada info plz share yea...thanks

1 comment:

Farhana said...

Berkata pula Prof. Dr Md Hasan Al-Hafnawi , pakar perubatan kulit di kuliah perubatan al-azhar dan Dr Md Sadiq selepas melihat hadith2 Nabi saw, mereka memberi pandangan dari aspek perubatan .

"Kelentit wanita (yang dipotong sebahagian jika dikhatan) yang berada di pangkal faraj wanita memberi rangsangan terkuat untuk hubungan lelaki dan wanita, dan kekuatan rangsangannya boleh mencecah 7 kali lebih sensitif dari zakar lelaki.." dan pelbagai lagi hasil kajian mereka yang tidak sempat saya terjemahkan,di akhirnya pakar perubatan ini berkata :" Demi menjaga maruah dan kehormatan wanita dan kewanitaannya, wajiblah kita mengikuti ajaran Islam dalam hal ini, yang terbaik bagi wanita adalah "isymam" atau memotong sedikit hujung dari kelentit . ( Majalah, Oktober 1994)

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah berkata, “Hikmah khitan bagi laki-laki adalah mensucikan mereka dari najis yang tertahan pada kulup kemaluan. Sedangkan hikmah khitan bagi wanita adalah untuk menyederhanakan syahwatnya, sesungguhnya kalau tidak wanita tidak dikhitan maka syahwatnya akan menggejolak.” (Fatawa Al-Kubra, I/273).

Sebaiknya bersunat bagi pompuan adalah MEMBUANG KULOP KELENTIT dan MEMOTONG SEDIKIT HUJUNG KELENTIT bagi merendahkan/sederhanakan nafsu wanita kerana “kelentit wanita sangat sensitive walaupun kecik dan mencecah 7 kali lebih sensitif dari zakar lelaki.." Ini telah terbukti oleh kajian sains diBarat. Walaupun telah bersunat, wanita masih mempunyai nafsu yg lebih tinggi berbanding lelaki dan disamping itu dapat lebih mengawal nafsunya agar terpelihara.

http://gadisdanwanita.com/2011/02/perempuan-berkhatan-kurangkan-ransangan-seks/

http://myibrah.com/hukum-khatan-wanita-bagaimana-rasulullah

Followers

Popular Posts