Thursday, September 25, 2014

Hati-Hati Pengguna Online Banking Via SmartPhone.. Malware Zeus Mengganas

Hari ini, laman Facebook CyberSecurity Malaysia, sebuah organisasi di bawah MOSTI, telah memuat status tentang sejenis malware yang kini sedang giat digunakan oleh penggodam yang mensasarkan pengguna Maybank2U dan CIMB Clicks.

Link : 
CyberSecurity Malaysia


Walaupun malware yang bernama 'Zeus' itu sudah lama wujud, tapi kini penciptanya mula mensasarkan pengguna perbankan online di Malaysia. Sebelum ini, malware yang sama dilaporkan berjaya mencuri lebih US$47 juta!

Ikuti butiran dibawah untuk informasi yang lebih jelas :

Siapa Mangsa Malware Zeus :

  • Pengguna Telefon Pintar yang menggunakan Android
  • Pengguna Sistem Windows yang tidak di update


Bagaimana Zeus Bertindak :

    • Malware tersebut akan memaparkan satu laman web palsu yang menyerupai laman web perbankan online dan meminta no telefon dan sistem pengoperasian.

  • Kemudian, malware tersebut akan menghantar satu SMS berupa link kepada satu installer Android (APK). Apabila pengguna menginstall apk tersebut telefonnya akan berada di bawah kuasa penggodam. Dengan cara ini, penggodam dengan senang mendapat maklumat peribadi mangsa.


Objektif Utama Zeus 

  • Mendapatkan username dan password akaun perbankan online mangsa
  • Mendapatkan kod pengesahan TAC dari bank di dalam SMS mangsa 

Sebagai langkah berjaga-jaga, pengguna diminta bagi mengemaskini perisian antivirus dan juga sentiasa berhati-hati apabila berurusan dengan aktiviti-aktiviti yang melibatkan perbankan online. Pastikan aplikasi yang anda install berasal dari Play Store.

No comments:

Followers

Popular Posts