Friday, October 22, 2010

Pihak polis jawab isu video pesalah trafik

korang ada tengok tak video yang disharekan dalam fb hari tu?alah pasal seorang chinese yang ditahan..pastu nak kena saman..pastu dia p conteng buku polis tu..? cuba tengok balik fb korang..
so ini kenyataan balas dri pihak PDRM...to me as rakyat Malaysia..please respect each other..tak kan la sampai ko amik video style nak ugut da tu..
Kenyataan daripada KP Selangor, Dato’ Khalid bin Abu Bakar mengenai klip video “Police Intimidation”
Salam rakan-rakan semua, apa yg kita lihat di dalam video itu, terdapat kekurangan/kesilapan di kedua-dua pihak. Di pihak Polis, anggota tersebut bersikap kurang mesra, dan terdapat kata-kata yang tidak perlu diucapkan langsung. Apa yang perlu diucapkan ketika menahan seseorang yang melakukan kesalahan trafik, adalah mengucapkan salam/selamat pagi/petang, maklumkan apa kesalahan pemandu dan jika dia menerima alasan yg diberikan oleh pemandu, dia boleh menggunakan budi bicaranya untuk melepaskan pemandu dengan amaran atau ingatan dan jika dia tidak menerima alasan pemandu, dia terus mengeluarkan saman dan beredar.
Jika pemandu enggan menerima saman, buat catatan dan terus beredar. Kata-kata atau ucapan lain yang tidak berkenaan tidak perlu.
Di pihak pemandu, di dalam insiden ini pula seolah-olah mencabar dan membuat provokasi kepada anggota polis yang menjalankan tugasnya. Ini juga tidak perlu dilakukan. Tidak salah untuk merakam kejadian yang berlaku tetapi tidak perlu mengeluarkan kata-kata yg mencabar anggota Polis itu. Jika ada perbuatan anggota Polis itu yang tidak menyenangkan pemandu, dia boleh melaporkannya kepada Pegawai Kanan Polis di mana-mana Balai. Pemandu juga boleh hadir ke mahkamah untuk mendengar kes di hadapan Majistret, jika tidak puas hati dengan saman yang dikeluarkan. Saya telah menghubungi Rakan kita yang postkan video ini tetapi malangnya dia tidak dapat memberi saya butir-butir lanjut kejadian ini. Kita akan cuba kesan Anggota polis berkenaan dan dapatkan butiran kejadian.Terima kaseh saya ucapkan di atas pendedahan ini.

No comments:

Followers

Popular Posts