Friday, October 22, 2010

Cabaran Penyusuan utk Rania

hurm..sebagai ibu muda..ceh muda kah..? hihihi..saya ni memang sangat cetek tentang susu ibu...ye la..tambahan pula kurang dorongan dari mak..mak ckp mayb susu ko tak cukup..ape kata beli susu tepung..argh...tetiba je kan mak bagi suggestion...tapi nasib kawan-kawan opis ada..eh apa guna saya beli breastpump..walaupun hanya guna yang manual..tapi klu setakat guna sebulan dua..owh sangat rugi duit papa...so better saya pump dan pump dan pump..saya jeles tengok ada sorang kawan opis ni..hasil tenusu dia pergh banyak gile..siap leh buang-buang lagi..dia ckp peti ais aku da penuh kak.. ha..? mak aih..banyak gile susu ko..aku ni ha..klu terbuang 1auns pun rasa sedey weh...ko leh buat camtu? heaven nye la hidup anak ko...jeles aku...

hurm...saya kadang-kadang dengar dia mc sebab bengkak susu..sebab malas nak pump..saya selalu marah..dia cakap malas nak pump banyak kali sebab letih..semalam saya bagi ceramah ringkas kat dia time makan..buat la dengan ikhlas untuk anak..mesti tak letih...aku taw ko ikhlas..tapi kalau masa ko pump terbayang muka anak mesti hilang letih..owh kalau boleh aku taknak hilang nikmat menyusukan rania..sungguh...!!! janji selagi ada..hingga dua tahun umur rania mama tetap bagi susu mama..setitik setiap hari pun jadi la...huhuhu

cerita pasal stok ebm merosot..memang merosot weh..so saya amik supplement shaklee...serius...mula-mula memang saya tak pk la nak amik supplement ke hape..tapi ntah tibe-tibe terjengah kat rumah kak cery banyak gile info pasal dunia breastfeed ni.. terus mintak kat papa duit sebab nak beli supplement breastfeed.. haish bukan tak boleh pakai duit sendiri..tapi nak papa sama-sama support semangat saya yang berkobar-kobar ni..
mula-mula makan memang macam tak nampak kesan la..stok pump pun tak bertambah ko..jenuh ai tunggu..tapi mak suka noks..sebab warna susu mak sangat mantap...bertukar dan pekat... kalau menyusukan nia pun mesti dengar dia sendawa..yela lately ni nia cam tak kenyang minum susu mama..

tapi mama tetap teruskan jugak la..makan..makan dan makan..every morning before g kerja..mama jadi kan benda tu rutin cam masa pregnant tiap-tiap pagi makan obimint..selain tawakal apa yang mama buat untuk nia..doa dan selebihnya berserah..tapi dalam disweek tiap kali pumping..mama da nampak ada peningkatan..
wah...semangat ko.. dulu pump dpt dalam 6auns..pastu meningkat sket ke 7/8auns...skang ni hampir ke 12auns..alhamdulillah..mama syukur..

so pas ni mama insyaallah akan beli lagi supplement..semoga allah murahkan rezeki nia..murahkan rezeki mama untuk beli supplement..insyaallah..thanks to kak ceri sebab banyak bagi info berguna..walau lately ni saya jarang dapat lalu lalang kat rumah dia..

kepada mereka yang nak tahu khasiat susu ibu

Susu ibu adalah makanan semulajadi yang dianugerahkan khusus untuk bayi anda. Ia mengandungi segala khasiat yang diperlukan dengan komposisi yang betul. Ia mudah dicerna dan sentiasa tersedia dalam suhu yang sesuai pada bila-bila masa. Susu ibu mengandungi antibodi yang tidak ternilai yang dapat melindungi bayi anda daripada jangkitan dan alahan,terutama dalam bulan-bulan pertama. Perkembangan dan kecerdasan seseorang bayi juga adalah lebih baik bila mendapat khasiat susu ibu. Dengan menyusui bayi,ibu juga akan mendapat beberapa keuntungan. Penyusuan susu ibu dapat menjalinkan perhubungan rapat antara ibu dan anak. Hisapan bayi di buah dada mengeluarkan rangsangan hormon yang membantu mengecutkan rahim ibu dengan lebih cepat dan mengurangkan perdarahan selepas bersalin. Ramai ibu kembali kepada berat badan dan bentuk asal dengan mudah bila menyusukan bayi.

sumber : Susuibu

nanti mama update lagi pasal 1st time rania menyusu..eheehehe...semua harus dikenang..sebab semua nya amat berharga

No comments:

Followers

Popular Posts