Thursday, November 06, 2014

Saya Pilih Set Diet Shaklee



ramai orang cakap ko dah kurussss.. buat apa makan lagi..
tahu kan bila makin berusia metabolisma makin kurang..
so sekarang ni mungkin la kurus..sok lusa kalau tak kontrol makan..
metabolisma pon out.. gebu gebas jadinya..
dengan keadaaan diri yang penggemar desert makanan manis..minuman manis ni..
haa semua kena ada kontrol nya..

so shortcut nya saya pilih set diet shaklee..
saya ambil lecithin+omega+alfafa+cinch+herblax (sekali-sekala)

obses kah? saya risau dengan keadaan pemakanan ni menjadi kesan dan punca penyakit di usia tua nanti
saya x obses..tapi bila saya start ambil shaklee saya terus jatuh cinta.. bukan tak pernah stop

dulu saya bermula dengan set penyusuan shaklee.. saya ambil trial set je
bajett kann.. saya ambil on off
tapi bila saya off saya dpt rasa perbezaan nya..
badan tak secergas bila kita ambil supplement
bukan la longlai terus..tapi lain la rasanya..
sebab tu saya maintain juga.. tapi kadang terskip juga sehari dua..
kira halal la.. janji xputus stok untuk sebulan..

ingat ya saya memang kurus..tapi kolestrol saya belum tentu kurus.
ntah-ntah 50% badan ini diselaputi lemak dan kolestrol..
ingat yaaa bahaya kolestrol ni kalau memenuhi organ dalaman kita..
boleh jadi penyakit jantung tahuu..
so saya rasa perlu untuk saya ambil dietary supplement..
benda ni ikut kesedaran diri ye..
saya xda intention nak mempengaruhi korang..
kalau rasa mampu nak beriadah at least 30minit x 3kali seminggu silakan..
kadang-kadang riadah tu pon tak cukup untuk mengawal kolestrol serta kadar kalori kita..
orang sekarang ni kesuntukan masa.. dah x terkejar dek masa..

contoh :
saya pergi kerja.. bangun jam 5.30-6 pagi.. siap-siap..solat subuh.. siapkan anak ke sekolah.. kalau si encem bangun nyusukan dulu..terus rushing g kerja.. kat office stay sampai jam 5.45 sebab husband sampai around that la..kadang lewat lagi kadang awal sikit..

sampai rumah jam 6.30.. if naik moto la.. naik kereta ikut tuah ok..
so balik rumah nyusu anak..tanya apa aktiviti kakak..dengar report opah.. sampai kol 7.. siapkan anak2 if opah tak mandikan lagi..then mandi solat maghrib.. makan malam.. untung duduk dengan mak.. alhamdulillah.. kalau opah tak masak..kena masak la dulu..lepas isyak baru makan.. kalau opah dah masak lepas maghrib terus makan.. selesai semua dalam kol 9-9.30 layan anak-anak..tu belum masuk lagi mengadap facebook /whatsapp/instagram.. biz banyak sangat kee? eh 2 je.. shaklee n thifal's hijab je ponn
so kol 10-10.30 da tido sekali tido dengan anak-anak..kadang-kadang anak-anak tido awal jam 9 or 9.30..
tido la kembali sehingga esok nya.. dalam lena masih lagi berjaga menjalankan tanggungjawab sebagai ibu untuk menyusukan si encem tu.. gitu la rutin saya.. untuk isnin- jumaat..

sabtu & ahad? mungkin akan lewat sikit bangun.. dah selesaikan urusan pagi.. mandikan anak-anak.. kemas itu ini..urus itu ini..eh da kol 11 pagi? eh bila time nk beriadah ni? bersukan? berjogging? haa cer cari cer cari.. kol 12 dah mungkin anak-anak memberontak ajak outing keluar g jalan-jalan.. g playland.. g shopping mall.. sbb ada antara minggu shopping mall je sebab nak beli barang keperluan.. ha cer pikir- cer pikir?

mana nye masa untuk saya membakar kolestrol tanpa gangguan serta sepenuh tumpuan.. cer pikir..
sebab itu saya ambik shaklee.. tapi saya percaya pengambilan set diet shaklee dengan senaman yang sempurna lagi akan membuahkan hasil yang lebih positif..

eh semua perkara di atas dibuat dengan bantuan husband taw.. idak la sensorang..pengsan kalau sensorang.. hehehe.. cuma kalau bab masak memang husband xmasuk campur la.. kalau bab lain memang i salute u sayang.. kadang i ringan tangan n santai2 lepak2 je sebab dia tolong semua.. opss





No comments:

Followers

Popular Posts