Monday, June 21, 2010

Bisnes dan Saya

hehehe..family saya bukan keluarga orang senang..nak kata sederhana pun tidak..tapi saya pernah merasa hidup susah..pernah saya tolong emak jual kuih..membawa bakul berisi kuih..pastu abah hantar ke kawasan perumahan sek.2 atau sek.4 wangsa maju..menjerit lah abangg saya melaungkan..kuih..kuih..hihihi..sape-sape yang pernah tinggal kat situ 18tahun dulu mungkin ada anak kecil yang pernah singgah dirumah anda untuk menjual kuih..berjalan bersama abang nye..huhuhu..sadis betul time tu..kecik2 saya da berusaha membantu emak dan abah mencari duit untuk keluarga...yang paling best abang saya mesti belikan saya air fanta merah kalau dahaga..hehehe..pernah juga dilibas tali pinggang tatkala kuih yang dijual tidak habis dibeli..huhuhu..sungguh kasihan kan..tapi time tu zaman sangat susah..cume saya tak tahu ape yg susah..masa tu mak dan abah menanggung sepupu dan jugak 2orang kawan nye yang baru grad dan kembali ke Malaysia..semua tak nak balik ke pangkuan keluarga..abah baru je berhenti kerja kerana ekonomi meleset pada ketika itu..jadi yang abang-abang sume terpaksa bantu emak dan abah sama2 menggentel karipap..ekekeke.. selesai 1part..keluarga kami kembali recover..
emak dahulu menjual ikan dan sayur di kawasan perumahan..iya..kenapa tak percaye ye?mak saya seorang yang sangat bekerja kuat..membantu abah demi membesarkan kami..huhuhu..sedey kan..bukan nak mintak simpati taw..hihihi..mak menolak beca roda tiga untuk membawa hasil jualan ke setiap blok di kawasan perumahan saya.apabila umur saya menginjak ke 11tahun..emak berhenti meniaga..sian mak..da tak larat kan..banyak kudrat yang digunakan..ingat lagi..selesai je mak niaga..saya la orang yang akan tolong kemas2 barang untuk disimpan..tapi saya ikhlas.. lepas berhenti menjual ikan dan sayur..mak meniaga pulak jagung kukus di waktu malam..gerainya adalah di tepi jalan..berdekatan kawasan sri rampai..hihihi..best nya..dapat makan jagung..disebabkan kakak sudah berkahwin..abang sudah sekolah menengah..jadi saya jugak yang membantu emak menjual jagung kukus..malu juga mula2..kawan2 sekolah panggil saya "jagung"..sakit hati saya..saya bantu emak sahaja..sampai saya ngadu kt emak..emak diam je..tak kisah la..janji saya dapat bantu emak..sian kt emak..pastu tiba-tiba je mak tukar menu jualan..jual nasi lemak dan laksa..hihihi
wah saya suka nasi lemak..kepada abang diluar sana..dulu selalu gelar saya "aweks nasi lemak sri rampai" ..saya sudah pencen ye...part jual nasi lemak memang best..walau pun penat.. nanti saya sambung dalam thread yang lain yea

No comments:

Followers

Popular Posts